تبلیغات
lokpok - مصرف از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال

lokpok

جهت تهیه و تولید یک موسیقی تنال تحمیل تنالیته به گوش شنونده می توان با رعایت موارد ی در نوشتن ملودی حتی بدون وجود هارمونی تنالیته را بوضوح در ملودی احساس کرد. مد نظر داشته باشید که هرگز صرف استفاده از نت های یک گام نمی تواند

وی اس تی

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

به تنهایی به ملودی شما تنالیته معین ی را القا نماید .

همان گونه که می دانید گاهی درجات گام اهمیت خاصی دارند استفاده بیشتر از این در جات در ملودی می تواند علت ی باشد که یک شنونده درک تنال بودن از موزیک را بدست می آورد. در یکروش آسان شما می توانید از نتهای هارمونی لحظه ای

خود جهت ملودی مصرف بکنید و آنها را در طول وقت اجرا بکنید . به این تکنیک arpegiation گفته می شود نمی بایست آنرا با اصطلاح آرپژ یکی بدانید هر چند با بی رابطه هم نیستند. در arpegiation شما با استفاده از نت های آکورها ملودی ای

می نویسید که در گذر زمان معین کننده هارمونی شما خواهد بود شنونده ناخودآگاه هارمونی قطعه را درک خواهد کرد.

بعد از تهیه و تولید چند میزان ملودی با مصرف ازروش بالا می توانید آنها را با استفاده از درجات غیر مهم گام که به آنها نتهای همسایه هم میگوییم (Neighbor Note) ، ملودی خود را زینت بکنید . پس شما می توانید یک arpegiation را با یا چند نت غیر هارمونیک که صرفا” از روی آنها گذر صورت میگیرد زینت دهید. این نتهای همسایه در واقع همان نقش رنگ کردن آکورد در هارمونی را بعهده دارند.هرچند آنها ممکن است در حالت عادی در گام مورد نظر ناموزون صدا دهند اما چنانچه به یک درجه مناسب ختم شوند یقینا” نقش خیلی مهیج و زیبا یی را گیم خواهند کرد. به شکل اول نگاه بکنید ، این ملودی قطعه ای است در فا ماژور که موارد ی که گفتیم در آن نوشته شده است.

درجاتی از گام که هارمونی را تحمیل می کنند در این ملودی درجات I، III V می باشند . آسان تر از این نمی شود برای چه که تا انتهای میزان اول نت فا که تونیک است به گوش می رسد، بعد از آن زیاد محکم پای خود را روی نت

دیگری قرار می دهیم که ارزش هارمونیک بسیاری دارد به مفهوم درجه سوم که مینور نبودن ملودی را بآسانی معین می نماید . (این نکته مهمی است که باید به آن دقت بکنید ) در میزان دوم برای رسیدن به درجه پنجم (C) قدم کوچکی روی نت Bb قرار میدهیم. چنانچه دقت بکنید احساس ما می گوید چنانچه ملودی بخواهد تنال باشد روی این نت نبایستی زیاد ایستاد ذاتا” کششی بسوی دو یا لا خواهد داشت. در نهایت در میزان سوم برای آنکه نیم عبارت خود را کامل کنیم یک ضرب به خارج از نت های آکورد می رویم و دوباره باز می گردیم.

بنظر آسان می آید ولی بسیاری از بزرگان موسیقی بخصوص در دوره کلاسیک از اینآموزش مصرف کرده اند، به مثال دوم نگاه بکنید .

چهار میزان اول از سونات K545 موتزارت که کاملا” از Arpegiation در آن استفاده شده است.

با وجود آنکه این مثال بنظر پیچیده تر می آید اما بآسانی ایده arpegiation در آن دیده می شود. درمیزان اول بوضوح از نت های آکورد دو ماژور مصرف شده است بدون آنکه حتی لحظه از نت های

همسایه آکورد استفاده شود. پس به ابه احتمال زیاد ل زیاد در این لحظه شنونده هارمونی تونیک را در ذهن درک خواهد کرد.

در نیمه اول میزان دوم هارمونی مورد مصرف روی درجه پنجم گام یعنی آکورد سل ماژور – هفت – بود ه است که در اینجا از نت های سی و ر مصرف شده است. شما گوش دادن به این ملودی بآسانی حس حضـور در درجه پنجم را خواهید

داشت. وجود آن نت دولاچنگ (C) که فقط برای گذر از B به D از آن مصرف شده است تاثیری در حس هارمونیک شما نخواهد داشت. ولی در نیمه دوم این میزان بوضوح روی نت دو که پایه آکورد تنالیته هست ایستاده ایم ملودی بسهولت بازگشت به تنالیته را نمایش می دهد.

نیمه اول میزان سوم ملودی سکونی معادل نت سفید روی لا دارد. در اینجا نا گزیر هستیم قبول کنیم که قرار بر این بوده است که با هارمونی فا ماژور در این دو ضرب حرکت کنیم (چرا؟). در واقع اگر شما جای موتزارت بودید در عوض این نت سفید می توانستید هر آرپژی به مدت دو ضرب روی فا ماژور بزنید. ولی موتزارت بخاطر گزینش موتیفی که برای ملودی خود انجام داده است ناگزیر شده است آنرا بصورت نت سفید نگاه دارد. در نیمه دوم میزان همان پیشنهاد اخیر برای آکورد دو ماژور بوسیله موتزارت انجام شده از نتهای سل دو جهت اینکار بهره برده شده است.

و بالاخره در میزان چهارم که نیمی از آن به آکورد درجه پنجم گام یعنی سل ماژور – هفت – و نیمه انتها آن به فرود روی آکورد تونیک یعنی دو ماژور تعلق دارد. فقط نکته خیلی مهم که جای دارد تاکید کنیم اینکه با بکار برده شدن نت می (E) در این ملودی بدون هارمونی می توان به سهولت از ماژور بودن آن اطمینان حاصل کرد.

دقت بکنید که با مشاهده این مثال می بینید که حتی بدون هارمونی شما ملودی ای را نوشته اید که تنال است شکی وجود ندارد شنونده احساس تنال بودن می نماید .

علت اینکه در این مطلب فایلهای صوتی را قرار ندادیم آن است که بتدریج بایستی ذهن را عادت دهیم تا بدون استفاده از گوش و با کمک چشم بتواند ملودی را حس نماید . بعنوان تست می توانید روی کاغذ در گام ماژور یا مینور ویِژگزینشه 4 یا 8 میزان ملودی بنویسید و سعی بکنید از همین تکنینک Arpegiation استفاده بکنید . پس آنرا با ساز خود بنوازید نتیجه را با آنچه می پنداشتید مقایسه بکنید .

نظرات() 
https://4evatights.wordpress.com/
شنبه 14 مرداد 1396 08:12 ب.ظ
Truly when someone doesn't know afterward its up to other viewers that they will
assist, so here it takes place.
Foot Complaints
شنبه 14 مرداد 1396 05:48 ب.ظ
Just wish to say your article is as astonishing.

The clarity in your post is simply cool and i could assume you're an expert on this subject.

Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep
updated with forthcoming post. Thanks a million and please continue the enjoyable work.
keithchbxtzumns.jigsy.com
جمعه 13 مرداد 1396 10:12 ب.ظ
I visit each day a few web pages and websites to read articles, but this
website gives feature based articles.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 01:47 ب.ظ
Amazing! Its really remarkable article, I have got much clear idea on the topic
of from this post.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:54 ب.ظ
I am sure this paragraph has touched all the internet visitors, its really
really nice article on building up new website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر