تبلیغات
lokpok - مصرف از Arpegiation برای تهیه و تولید ملودی های تنال

lokpok

برای تولید و ساخت موسیقی تنال تحمیل تنالیته به گوش شنونده می توان با رعایت موارد ی در نوشتن ملودی حتی بدون وجود هارمونی تنالیته را بوضوح در ملودی احساس کرد. مد نظر داشته باشید که هرگز صرف مصرف از نت های یک گام نمی تواند

دانلود vst

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

به تنهایی به ملودی شما تنالیته معین ی را القا نماید .

همان گونه که می دانید بعضی درجات گام ارزش خاصی دارند مصرف بیشتر از این در جات در ملودی می تواند علت ی باشد که شنونده درک تنال بودن از موسیقی را بدست می آورد. در یکروش آسان شما می توانید از نتهای هارمونی لحظه ای

خود جهت ملودی استفاده بکنید آنها را در طول اجرا بکنید . به این تکنیک arpegiation گفته می شود نبایستی آنرا با اصطلاح آرپژ یکی بدانید هر چند با هم بی رابطه هم نیستند. در arpegiation شما با مصرف از نت های آکورها ملودی ای

می نویسید که در گذر زمان معین کننده هارمونی شما خواهد بود و شنونده ناخودآگاه هارمونی قطعه را درک خواهد کرد.

بعد از تولید و ساخت چند میزان ملودی با استفاده از نحوه بالا می توانید آنها را با استفاده از درجات غیر مهم گام که به آنها نتهای همسایه هم میگوییم (Neighbor Note) ملودی را زینت بکنید . پس شما می توانید یک arpegiation را با یک یا چند نت غیر هارمونیک که صرفا” از روی آنها گذر صورت میگیرد زینت دهید. این نتهای همسایه در واقع همان نقش رنگ کردن آکورد در هارمونی را بعهده دارند.هرچند آنها شاید در حالت عادی در گام مورد نظر ناموزون صدا دهند ولی اگر به درجه مناسب ختم شوند یقینا” نقش خیلی مهیج و قشنگ یی را گیم خواهند کرد. به شکل اول نگاه بکنید ، این ملودی قطعه ای است در فا ماژور که موارد ی که گفتیم در آن نوشته شده است.

درجاتی از گام که هارمونی را تحمیل می کنند در این ملودی درجات I، III و V هستند . آسان تر از این نمی شود چرا که تا انتهای میزان اول نت فا که تونیک است به گوش می رسد، بعد از آن خیلی محکم پای را روی نت

دیگری قرار می دهیم که ارزش هارمونیک بسیاری دارد به مفهوم درجه سوم که مینور نبودن ملودی را بآسانی معین می نماید . (این نکته مهمی است که باید به آن دقت بکنید ) در میزان دوم برای رسیدن به درجه پنجم (C) قدم کوچکی روی نت Bb قرار میدهیم. اگر دقت بکنید حس ما می گوید چنانچه ملودی بخواهد تنال باشد روی این نت نمی بایست زیاد ایستاد و ذاتا” کششی بسوی دو یا لا خواهد داشت. در نهایت در میزان سوم برای آنکه نیم عبارت را کامل کنیم یک ضرب به خارج از نت های آکورد می رویم و دوباره باز می گردیم.

بنظر آسان می آید اما بسیاری از بزرگان موزیک بخصوص در دوره کلاسیک از اینروش استفاده کرده اند، به مثال دوم نگاه بکنید .

چهار میزان اول از سونات K545 موتزارت که کاملا” از Arpegiation در آن مصرف شده است.

با وجود آنکه این مثال بنظر پیچیده تر می آید اما بآسانی ایده arpegiation در آن دیده می شود. درمیزان اول بوضوح از نت های آکورد دو ماژور استفاده شده است بدون آنکه حتی یک لحظه از نت های

همسایه آکورد مصرف شود. پس به ابه احتمال زیاد ل خیلی در این لحظه شنونده هارمونی تونیک را در ذهن خود درک خواهد کرد.

در نیمه اول میزان دوم هارمونی مورد استفاده روی درجه پنجم گام به مفهوم آکورد سل ماژور – هفت – بود ه است که در اینجا از نت های سی و ر استفاده شده است. شما گوش دادن به این ملودی بآسانی حس حضـور در درجه پنجم را خواهید

داشت. وجود آن نت دولاچنگ (C) که فقط جهت گذر از B به D از آن مصرف شده است تاثیری در حس هارمونیک شما نخواهد داشت. اما در نیمه دوم این میزان بوضوح روی نت دو که پایه آکورد و تنالیته هست ایستاده ایم ملودی بسهولت بازگشت به تنالیته را نمایش می دهد.

نیمه اول میزان سوم ملودی سکونی معادل نت سفید روی لا دارد. در اینجا نا گزیر هستیم قبول کنیم که قرار بر این بوده است که با هارمونی فا ماژور در این دو ضرب حرکت کنیم (چرا؟). در واقع اگر شما جای موتزارت بودید در عوض این نت سفید می توانستید هر آرپژی به مدت دو ضرب روی فا ماژور بزنید. اما موتزارت بخاطر انتخاب موتیفی که برای ملودی انجام داده است ناگزیر شده است آنرا بصورت نت سفید نگاه دارد. در نیمه دوم میزان همان پیشنهاد اخیر برای آکورد دو ماژور بوسیله موتزارت انجام شده از نتهای سل دو برای اینکار بهره برده شده است.

و بالاخره در میزان چهارم که نیمی از آن به آکورد درجه پنجم گام یعنی سل ماژور – هفت – و نیمه انتها آن به فرود روی آکورد تونیک یعنی دو ماژور تعلق دارد. تنها نکته با اهمیت که جای دارد تاکید کنیم اینکه با بکار برده شدن نت می (E) در این ملودی بدون حضـور هارمونی می توان به سهولت از ماژور بودن آن اطمینان حاصل کرد.

دقت بکنید که با مشاهده این مثال می بینید که حتی بدون هارمونی شما ملودی ای را نوشته اید که تنال است شکی وجود ندارد شنونده حس تنال بودن می نماید .

علت اینکه در این مطلب فایلهای صوتی را قرار ندادیم آن است که بتدریج باید ذهن خود را عادت دهیم تا بدون استفاده از گوش با کمک چشم بتواند ملودی را احساس نماید . بعنوان یک تست می توانید روی کاغذ در گام ماژور یا مینور ویِژگزینشه 4 یا 8 میزان ملودی بنویسید و سعی بکنید از همین تکنینک Arpegiation استفاده بکنید . پس آنرا با ساز خود بنوازید نتیجه را با آنچه می پنداشتید مقایسه بکنید .

نظرات() 
How do you stretch your Achilles?
دوشنبه 30 مرداد 1396 07:29 ق.ظ
Howdy! I'm at work browsing your blog from my new iphone!
Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts!
Keep up the outstanding work!
http://carryforwood.hatenablog.com
جمعه 13 مرداد 1396 10:50 ب.ظ
Greetings from Carolina! I'm bored to death at work so I decided to
check out your website on my iphone during lunch break. I really like the info you present here
and can't wait to take a look when I get home.
I'm amazed at how fast your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, great site!
whisperinginvas88.snack.ws
یکشنبه 8 مرداد 1396 11:16 ق.ظ
Appreciate the recommendation. Will try it out.
گروه تبلیغاتی پروانه
پنجشنبه 31 فروردین 1396 02:29 ب.ظ
سلام و احترام خدمت مدیر وبلاگ!
گروه تبلیغاتی ما جهت افزایش بازدید وبلاگ شما اقدام به ارسال پیام به دیگر وبلاگها می کند.
شما میتوانید بسته های تبلیغاتی افزایش بازدید سفارش دهید و به راحتی بازدید وبلاگ خود را زیاد کنید.
برای اطلاعات بیشتر و سفارش به وبلاگ ما بیایید.
موفق باشید!

BHW
سه شنبه 22 فروردین 1396 10:40 ق.ظ
Incredible! This blog looks exactly like my old one!
It's on a completely different subject but it has pretty much the same page
layout and design. Outstanding choice of colors!
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 10:53 ق.ظ
It's impressive that you are getting ideas from this piece of writing as well as from our dialogue made at
this place.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر